با افزایش سطح روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان و تمایل دو کشور به توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله گردشگری، فرهنگی و تجاری باعث شده است که توافقنامه هایی بین این دو کشور از سال گذشته به اجرا درآید. در همین راستا سفر به صربستان برای ایرانیان تنها با گذرنامه ایرانی و بدون اخذ ویزا (رویداد) امکانپذیر گشته است.

بر اساس توافق لغو رویداد بین ایران و صربستان، ایرانیان می توانند حداکثر به مدت 30 روز در یک سال بدون اخذ ویزا به این کشور سفر کنند و ایرانیانی که قصد اقامت بیشتر از 30 روز در صربستان را دارند می توانند از طریق سفارت جمهوری صربستان در تهران اقدام به اخذ رویداد برای مدت مورد نظر کنند.

سهولت سفر برای ایرانیان به جمهوری صربستان و تمایل توسعه تجاری و اقتصادی این کشور با ایران شرایط مناسبی را برای ایرانیان و شرکت های ایرانی ایجاد نموده است که این کشور را مقصدی مناسب برای راهکارهای اقتصادی و تجاری و همچنین گردشگری خود بدانند.

جمهوری صربستان جمعیتی نزدیک به 7.2 میلیون نفر دارد که کمتر از 1.2 میلیون نفر آنها در بلگراد، پایتخت این کشور، زندگی می کنند. اقتصاد این کشور از سال 1990 تا کنون فراز و نشیب هایی زیادی را تجربه کرده است و از سال 2000 توانست روند رو به رشد خود را تجربه کند و به بازسازی جایگاه خود در سطح بین الملل بپردازد.

لازم به ذکر است که جمهوری صربستان بزرگترین بخش جمهوری یوگسلادی سابق می باشد که دارای صنایع و اقتصاد قابل توجهی بوده است و این امر نشانگر پتانسیل های اقتصادی و تجاری این کشور می باشد. این کشور در حال حاضر دارای صادراتی معادل 15.4 بیلیون دلار و واردات 18.3 بیلیون دلار در صنایع مختلف به اروپا و دیگر کشورها می باشد.

علاوه بر بخش های انرژی، کشاورزی، صنعت حمل و نقل و توریسم، صربستان دارای صنعت خودرو، معدن، فلزات غیر آهنی، پردازش غذایی، الکترونیک، داروسازی و پوشاک می باشد.

فرصت های صنعتی، اقتصادی و گردشگری صربستان و مزیت های ایجاد شده در راستای توسعه روابط با ایران و همچنین سطح مراودات تجاری این کشور با کشورهای اروپایی، موقعیت مناسبی را برای ایرانیان و شرکت های ایرانی ایجاد نموده است که بتوانند راهکارهای تجاری و سرمایه گذاری را از طریق این کشور با توجه به مشکلات موجود ایجاد نمایند ولیکن امر نیازمند آگاهی و اطلاعات صحیح می باشد.

در همین راستا شرکت یوروفست، مشاور تجاری در حوزه شرق اروپا با دارا بودن دفاتر رسمی در بیش از 17 کشور منطقه، همایشی رایگان برای ایرانیان در پایتخت صربستان، بلگراد در تاریخ 14 شهریور امسال 1397 بر گزار خواهد کرد. این همایش به معرفی و بررسی راهکارهای سرمایه گذاری در صربستان و چند کشور شرق اروپا می پردازد. همچنین راهکارهای تجاری، بانکی و مهاجرتی برای ایرانیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در همایش در همایش راهکارهای سرمایه گذاری در صربستان و شرق اروپا به لینک زیر مراجعه نمایید.

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.