בדומה למשרדי ממשלה נוספים, גם הרשות לחדשנות ("הרשות") הגיבה למצב הייחודי שנוצר בשל מגיפת הקורונה בכל העולם. הרשות התחייבה לסייע למגזר ההיי-טק הישראלי בהשקעות בסכום כולל של 650 מיליון ₪ ובכוונתה לדרוש מהממשלה העברת כ-2.1 מיליארד ₪ נוספים. מאמצים אלה הם חלק מתוכנית תלת-שלבית שמתגבשת כדי לתמוך, יחד עם משרד האוצר, בתעשיית ההייטק הישראלית, שנקלעה לקשיים עקב המשבר. מסתמן כי סטרטאפים קטנים יקבלו מענקים מזורזים מהרשות, המדינה תעודד גופים מוסדיים להשקיע בחברות בינוניות וחברת גדולות יוכלו לקבל הלוואות בערבות המדינה.

הרשות פתחה שלושה קולות קוראים לחברות ישראליות עבור פרויקטים שונים, כדי להתמודד עם אתגרי מגיפת הקורונה מה קול-קורא אחד עדיין פתוח להגשות במועד עדכון זה. כמו כן, היא פרסמה עוד קולות קוראים בנושאים אחרים שאינם קשורים ישירות למצב.

  • עידוד חדשנות טכנולוגית בתעשיית הייצור - הקריאה הפתוחה מכוונת לפרויקטים לפיתוח מוצרים חדשניים, חומרים/תהליכים או יכולות ייצור טכנולוגיות, כגון: ציוד מגן (לדוגמא מסיכות פנים), חיטוי מוצרים וכימיקלים, ציוד רפואי לטיפול ביתי או בבית חולים, ציוד לניטור ובקרה של מזהמים, תרופות לטיפול בתסמיני המחלה, ייצור מבנים זמניים המשמשים למטרות בידוד, אוטומציה של קו ייצור ושיטות להתייעלות. אם יאושר על ידי הרשות, מקבל המענק יקבל %30%- 70 מעלויות המו"פ המאושרות שלו במסגרת תכנית "מופת" של הרשות, מסלול הטבה מספר 36- עידוד חדשנות טכנולוגית בתעשיית הייצור. למידע נוסף, ראו כאן.
  • עידוד בתחומי הבריאות הדיגיטלית - הרשות פרסמה קריאה נוספת לפרויקט, שלא בקשר ישיר עם מגיפת הקורונה, בשיתוף משרד הבריאות והמטה למיזם הלאומי ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, לתוכניות פיילוט של חברות ישראליות שיתנהלו בבתי חולים ישראליים תוך שימוש בנתונים שנאספו על ידי בתי החולים לפיתוח טכנולוגיות בריאות דיגיטליות חדשניות. אם יאושר על ידי הרשות, מקבל המענק יקבל %20%- 50) או %60%- 75 במקרים יוצאי דופן מסוימים) מעלויות המו"פ המאושרות שלו במסגרת מסלול 2 של הרשות התומך בחדשנות טכנולוגית של התעשייה בשיתוף עם גורמי ממשל. למידע נוסף, ראו כאן..
  • הקמת מעבדת חדשנות לבריאות דיגיטלית - קריאה פתוחה נוספת, גם היא בשיתוף משרד הבריאות והמטה למיזם הלאומי ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, קוראת לחברות ישראליות או לא ישראליות להשתתף בהליך תחרותי לבחירת זכיין להקמת מעבדת חדשנות לבריאות דיגיטלית (בדומה לחממות). מעבדת חדשנות זו תתמוך בחברות פורטפוליו העוסקות בגילוי של פתרונות ביוטכנולוגיה, במיוחד כאלה המשתמשים בבינה מלאכותית. הרשות תתמוך במעבדת החדשנות עם מענקים של עד 6 מיליון שקל להקמת התשתית הטכנולוגית שלהם, ותמיכה שנתית נוספת להוצאות התפעול שלהן של 1 מיליון ש"ח. חברות הפורטפוליו של מעבדת החדשנות יקבלו %85 מעלויות המו"פ המאושרות שלהן, תחת מסלול מספר 29 של הרשות התומך במעבדות לחדשנות טכנולוגית. למידע נוסף, ראו כאן.

מלבד הצעת תמיכה בפרויקטים הקשורים למגיפת הקורונה, הרשות מתייחסת לסוגיה של אופן רישום שעות עבודה מהבית. הנושא, שלכאורה נדמה טכני, הינו משמעותי מכיוון שהרשות מבצעת ביקורות על נוכחות העובדים ומספר שעות העבודה במסגרת אישור תשלומי המענק לחברה הרלוונטית. הרשות קבעה כי כל עובד שעובד מהבית חייב לדווח על עבודתו על בסיס יומי באמצעי דיווח מרחוק, כדוגמת יישום שאושר על ידי הרשות או באמצעות פורטל האינטרנט של החברה, כפי שאושר על ידי הרשות. אם אמצעים אלה אינם זמינים, על העובד לדווח על השעות בהן עבד באמצעות טופס מיוחד שנקבע לצורך זה. דוחות הנוכחות יבוקרו על ידי הרשות. הרשות הדגישה כי הקלות אלה הן זמניות ויבוטלו לאחר תום משבר הקורונה-9 .למידע נוסף, ראו כאן..

הרשות לחדשנות מדגישה כי על אף שהיא פועלת בימים אלה עם כוח עבודה מופחת, היא עדיין בודקת בקשות מענק, כמו גם בקשות אחרות, כדוגמת בקשות להעברת ידע שמומן על ידי הרשות לחו"ל, וכן מדגישה כי ועדת המחקר מתכנסת לצורך קבלת החלטות בעניינים אלה. כיוון שכך, חברות בינלאומיות יכולות להמשיך את פעילות ההשקעות, המיזוגים והרכישות עם חברות ישראליות שקיבלו תמיכה מהרשות.

Originally published 22 April, 2020

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.