עליון/ מיסוי של תקבול בגין תניית אי תחרות בהסכם עבודה

נקבע כי קיימת חזקה, הניתנת לסתירה, לפיה תקבול המוענק לעובד על ידי מעסיקו תמורת חתימה על תניית אי תחרות בעת פרישה ממקום העבודה ייחשב כתקבול פירותי, ואין מדובר בהכנסה הונית. הנטל הכבד לסתור חזקה זו מונח על כתפי העובד.

במקרה זה בית המשפט העליון דן בשלושה ערעורים שונים שמעלים שאלה זהה – מה דינו של תקבול המוענק לעובד על ידי מעסיקו תמורת חתימה על תניית אי תחרות בעת פרישה ממקום העבודה? פקיד השומה טען כי מדובר בהכנסה מעבודה ולעומתו, העובדים הנישומים טענו שההכנסה היא הונית. בית המשפט קבע כי קיימת חזקה בעלת עוצמה, אך הניתנת לסתירה, כי כל תקבול שמשולם לעובד ממעסיקו הוא הכנסה פירותית בקשר עם עבודתו. גם אם עלה בידי הנישום לסתור את "חזקה הכנסת העבודה" ולהראות כי תשלומי אי התחרות שקיבל הם בעלי מאפיינים הוניים, לא די בכך כדי להכריע את הכף לטובת הסיווג ההוני. על מנת לסווג את התקבול כהוני, על הנישום לשכנע כי אין מדובר בתקבול בעל מאפיינים מעורבים שכן תקבול בעל מאפיינים מעורבים יסווג כהכנסה פירותית. בית המשפט לא דן בפסק הדין בסוגיית סיווג ההוצאות על ידי המעסיקים.

בית המשפט המשיך וקבע כי העובדה שתקבול בגין אי התחרות משולם עם סיום יחסי העבודה או לאחריהם אין בה כדי לשנות את התוצאה.

בית המשפט הרחיב בנושא תקבול בגין אי תחרות וקבע שניתן להתייחס אליו כאל פיצוי שניתן לעובד בגין שכר העבודה החסר שהעובד לא יזכה לו לנוכח התחייבותו שלא להתחרות במעסיקו – "תחליף שכר". ככזה, דינו להיות ממוסה כשכר עבודה. לפי בית המשפט, דין שכר עבור אי עבודה הוא כדין שכר עבור עבודה.

בית המשפט לא שלל מבחינה עיונית את האפשרות למקרה חריג בו תניית אי התחרות תביא את העובד למצב בו הוא למעשה מוכר נכס (כושר העבודה שלו) והתקבול בעדו יהיה הוני. ייתכן, כי בתחומים או במקצועות מסויימים, יציאה ממעגל התעסוקה למשך תקופה של ממש, תהא שקולה הלכה למעשה למכירה של מקור ההשתכרות. ואולם, בית המשפט הוסיף בהערת אגב כי כיוון שלרוב יראו בהסדר כאמור כנוגד את תקנת הציבור קיים קושי לקבוע הסדר מס מיטיב דווקא לגביו, אך בכל זאת השאיר את הדלת פתוחה למקרה נדיר בו הדבר יתאפשר.

(עא 5083/13 פקיד שומה כפר סבא נ' יוסף ברנע)

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.